Vol. 1 (2014) No. 2
A bevásárlókosár modelljének alkalmazása a fluidumcsomópontok osztályozására
A cikkben megmutatjuk a bevásárlókosár-modellezést, illetve alkalmazását a szolgáltatási folyamatok vizsgálatában. A gyakori vásárlói kosarak felfedezése, a termékek közötti asszociációs kapcsolatok feltárása a kutatók számára egy vonzó téma. Korábbi vizsgálatokban a vevő vásárlásait, a tranzakciókat elemezték termékszinten. A közelmúltban néhány kutatás a termék mennyisége alapján vizsgálja a vevő vásárlásait, tranzakcióit: nem a vevők által választott termékek vagy az ügyfelek által választott szolgáltatások alapján, hanem a vevők által választott termék mennyisége, illetve az ügyfelek által választott szolgáltatások mennyisége alapján vizsgálja a termékek összességében lévő struktúrát, a szolgáltatási folyamatok szervezését. Jelen kutatásunkban az utóbbi szempontból írjuk le a bevásárlókosár-modellezést. A modell formális leírása után megmutatjuk, hogy a vevő vásárlásait, az ügyfél részére végzett szolgáltatásokat ebben a megközelítésben lehet megvizsgálni. Megmutatjuk, hogy a módszert alkalmazni lehet a vevők, az ügyfelek elemzésére, osztályozására is. A megközelítésnek az az előnye, hogy jobban láthatjuk a tranzakciók közötti természetes kapcsolatokat, amelyeket a modell formális leírása segítségével valóban egy részben rendezés, háló jellegű struktúrával lehet jellemezni. Ebben az általánosabb modellben hálóelméleti eszközökkel újravizsgálunk néhány ismert kérdést. A gyakori bevásárlókosarak és az asszociációs szabályok explicit reprezentációja, illetve az azok felfedezésére alkalmas algoritmusok ismertetése után bevezetjük a vásárlóklasszifi káció és a legközelebbi szomszéd módszerének újabb fogalmát. Megmutatunk egy módszert, amely szerint valamely esetben gyorsabban lehet meghatározni a termékkészlet, illetve a szolgáltatási folyamatban lévő csomópontok közötti d-szomszédságot.
Download article in PDF format: