Vol. 1 (2014) No. 2

A harmony search algoritmus alkalmazása BOM make-or-buy szempontú optimalizálásához

A vásárlói igények diverzitása a termékek és szolgáltatások komplexitásának fokozódásához vezetett. Különböző megoldások születtek a termelő- és szolgáltatóvállalatok igényeinek kielégítésére, és különböző ellátási stratégiák állnak rendelkezésre a just-in-case megoldástól egészen a just-in-time vagy just-in-sequence megoldásokig. Ezen ellátási stratégiák egyik alapvető kérdése a gyártani vagy vásárolni kérdés helyes megválaszolása. Jelen munka célja egy olyan harmony search algoritmuson alapuló optimalizálási módszer bemutatása, melynek révén lehetőség van komplex szerelési családfák make-or-buy szempontú optimalizálására. A kidolgozott algoritmus különböző feladatok esetén kerül tesztelésre: TSP, hátizsákprobléma, heurisztikus tesztfüggvények. A kidolgozott modell és módszer alkalmas a gyártó vagy más értékteremtő folyamatokban felmerülő make-or-buy problémák optimalizálására komplex célfüggvények fi gyelembevételével.


Download article in PDF format:

Download in PDF format