Vol. 5 (2018) No. 1

A magyar autóipar az elektromos autó tükrében

Cikkemben azt vizsgálom, hogy az elektromos autók piaci térnyerése s a gyártási volumen ebből fakadó növekedése miként érinti a magyar autóipart. A cikk alapjául szolgáló kutatás során egyrészről szekunder forrásokra támaszkodtam, másrészről – primer kutatásként – interjúk segítségével megvizsgáltam egyes hazai autóipari beszállítók tevékenységét, és az így felhalmozott ismeretekből egy adatbázist építettem. Kutatásom alapján az alábbi főbb következtetésekre jutottam: az elektromos autók sorozatgyártása napjainkra már beindult, az iparági szereplők azonban a technológia folyamatos változása ellenére sem hisznek mai formájában az elektromobilitás széles körű elterjedésében. A magyar autóipar a világ autógyártásában marginális szerepet játszik; elsősorban Németország határozza meg, hogy Magyarországon mit gyártanak. Németország elkötelezte magát az elektromobilitás iránt, ugyanakkor a hagyományos autógyártás leépítése messze van, a két technológia feltételezhetően még sokáig egymás mellett fog élni. A magyar tulajdonú vállalatok szerepe a beszállítói hálózatban főleg a nyersanyagok feldolgozása. Hosszú távon elképzelhető a mechanikai alkatrészek iránti megrendelések csökkenése, ami az érintett vállalatokat új piacok keresésére kényszerítheti. A magyar beszállítói hálózatot azonban ez feltehetően nem fogja sokként érni.


Download article in PDF format:

Download in PDF format