Vol. 4 (2017) No. 3
Stratégia a kis családi vállalkozások vezetőinek utódlására, azaz egy megszelídítésre váró ördögi probléma
A családi vállalkozás régóta fennálló, mindenütt megtalálható üzleti forma, amely fellelhető a gazdaság minden ágazatában, és a világ számos táján jelentős szerepet játszik helyi, regionális és országos szinten egyaránt. A Családi Vállalkozások Hálózata (European Family Businesses – EFB) szerint, amely a hosszú távon családi tulajdonban lévő vállalkozásokat képviselő tagállami szervezetek EU-szintű egyesülete, több mint 14 millió ilyen vállalkozás működik, amelyek a GDP 50%-át állítják elő, és 60 millió dolgozót alkalmaznak. Az Egyesült Királyságban a Családi Vállalkozások Intézete (Institute of Family Businesses – IFB) az Oxford Economics kutatására hivatkozva azt állítja, hogy a családi vállalkozásoktól származik a kormány adóbevételének 10%-a, és ezek a vállalkozások közel kétszer annyi dolgozót foglalkoztatnak, mint a teljes közszféra, és ötször annyit, mint az FTSE 100-as listáján felsorolt nagy cégek (IFB 2011; IFB 2008). Vagyis a családi vállalkozások fontos elemei a legtöbb nemzeti gazdaságnak, de egyre nagyobb mértékben adnak okot aggodalomra azoknak az európai döntéshozóknak a körében, akik felismerték a családi vállalkozások hosszú távú fenntarthatóságának kihívásait. Az EFB szerint a legnagyobb kihívás, amellyel a családi vállalkozásoknak szembe kell nézniük, a vállalkozás tulajdonlásának/vezetésének átruházása a következő generációra, ami különböző formákban jelenik meg az egyes európai országokban.
Download article in PDF format: