Vol. 4 (2017) No. 4
How I developed vocabulary tests using corpus-based word list
A szókincsfejlesztés a nyelv elsajátításának lényeges kérdése. Az egyik első kérdés, amelyikkel a tanulók szembekerülnek, az, hogy mekkora legyen a szókincsük. Erre a kérdésre van többféle elméleti és gyakorlati szempontú válasz, figyelembe véve a korpuszkutatás eredményeit a szükséges szókincs terjedelméről és mélységéről. Webb (2008) azt állítja, hogy 2000–5000 szócsalád ismerete már elég a szövegek megértéséhez. A kellő szókincs elsajátítását segítendő legmegfelelőbb szövegszintű lefedéshez számos korpuszt állítottak össze, amelyből Browne, Culligan és Phillips (2013) New General Service List szószedetét, valamint a Coxhead’s Academic Word List (2000) szólistáját választottam osztálytermi megvalósításra, és később kiegészítettem a nation és Beglar (2007) Vocabulary size test néhány részével. A projekt a Pécsi tudományegyetem Anglisztika tanszékének Listening and speaking skills (hallott szövegértés- és beszédkészség-fejlesztés) kurzusán valósult meg. Blended tanulási módszerek mellett a szókincsfejlesztés online feladatmegoldással történt a Quizlet internetes tanulókártyás platformon. A hallgatók kettő csomag tanulókártyát kaptak hetente, az egyik a fenti szólisták egyes elemeit tartalmazta, a másik kulcsszavakat a hallásértést segítő feladatokból. A hallgatóknak továbbá tanulókártyákat kellett készíteniük a saját prezentációjuk alapján. A szókincsfejlődés méréséhez nation és Beglar (2007) Vocabulary size tesztjét használtam a félév elején és végén. A hallgatók három online szókincstesztet is megoldottak az Edmodo oldalon, valamint egy záródolgozatot papíralapon, amely szavakat tartalmazott az egész kurzus során szereplő szókészletből Wesche & Paribakht (1996) Vocabulary Knowledge Scale formátumában. Összességében elmondható, hogy a projekt sikeres volt, az utólagos teszt eredményeit tekintve átlagosan mintegy 700 szóval gazdagodott a hallgatók szókincse négy hónap alatt.
Download article in PDF format: